Thursday, May 26, 2016

Daypack+Camping : Gunung Yong Belar

Assalammualaikum gais and hello world of hiking!

FYI/A,

Entry pada kali ini, aku combined dengan gogo punye itinerary perjalanan. so yg font color merah tu,is mine malas-entry, hahaha.

Ini adalah sedikit sebanyak kisah perjalanan kami untuk menawan puncak ke-3 tertinggi di semenanjung dn ke-8 tertinggi di malaysia iaitu Gunung Yong Belar

Date : 14 May 2016 - 15 May 2016

- Sofia
GuideR (Abg Bob)
Sweeper (Kak Nisa)
***********************************************************************************
- Keadaan agak celaru semasa perjalanan ke parking kereta..kami berpecah² tp sy dh beritahu berkumpul di rnr tapah..mkn dn sarapan di situ...alhamdulillah semua dpt berkumpul di situ pada jam 1:40am...makan sudah minum pon sudah dan kami mula bergerak utk ke parking kereta pada jam 2:30am...

- kami menganggarkan tiba di parking kereta iaitu tidak jauh dari petrol pam BHP di lojing pd jam 4:30am...tp setelah keluar dri R&R tapah keadaan lebuh raya sesak teruk akibat berlaku kemalangan...jadi nya kami agak lewat dn tergesa² utk smpi di parking kereta...kami dh berjanji dgn guide kami bro Bob aka wak doyok utk smpi sblm jam 5am..sbb group kami yg pertama akan menaiki powil utk ke kebun sayur iaitu starting point..

- Setibanya kami di parking kereta pd jam 5:15am..kami lewat 15minit...mula bersiap dn setup beg masing²...agak berat beg masing² anggaran 15kg kebawah..masing² sudah bersedia di atas powil..kami guna 2 biji powil utk ke starting point...jam 5:40am kami mula bergerak menaiki powil...mcm² ragam bila first time naik powil ade yg berdiri..duduk...dh mcm perkerja ladang sayur hehehe..ada beberapa lineup kami yg sakit tulang belakang Akibat terhentak di body powil sebab keadaan jalan tanah merah yg tidak rata....

5.40am – Naik 4WD ke pintu masuk Kem Rimba

Jam 6:30am kami tiba di starting point...masing² riak wajah dh teruja...kami solat di situ dn bersiap lagi sekali...guide perkenal kn diri dn beri sedikit briefing dn kami melakukan sesi pemanas badan...

6.45am – Sampai starting point kat Kem Rimba

- Solat subuh berjemaah

sesi briefing + warming up
Team Potrait : before start the hiking activity
- Jam 7:30am kami memula kn pendakian dri pintu rimba..mula sahaja pendakian trek dh pacak hehe ada jugak yg dh berhenti sebab pancit hehehe...maka perjalanan kami agak seronok sebab seuasana sejuk dn di saji kn dgn hutan mossy..perjalanan banyak menaik dn menurun dn boleh dikatakn trek permatang dn di saji kn dn view yg nice...sy kira² ada lapan puncak kami lalui dn 4 puncak yg boleh melihat puncak g.yong yap bubu dn tok nenek...dn yg paling terbaik kami dh dpt melihat puncak yong belar yg kami akn tujui...

8.30am – Take 5 kat 1 kawasan lapang yg di panggil CP1 sebelum teruskan perjalanan ke CampSite
view from the 1st CP
9.30am – Sampai di Kem Tudung Periuk (Camp Site)

- setup tent/fly

- Dalam perjalanan naik turun utk ke kem site kami iaitu kem tudung periuk...kami byk berhenti akibat keletihan di sebab kn tak tidur malam...di setiap puncak palsu yg kami lalui kami sempat bergambar..berselpie dgn view yg terbayek...haha..macam² gelagat kami ramai yg buat muka tido akibat ngantuk...ada yg ambil kesempatan utk tidur sekejap...jam 10am kami tiba di kem tudung periuk tmpt kami akn bermalam..... ramai juga yg bermalam di kem tudung periuk...kami setup khemah fly dn ground kami..dn bersiap utk daypack ke puncak...

bersama Abg Bob (guider)
sementara tunggu line up lain sampai.. makan roti jap. lapar ngat :-p
setup tent untuk mlm ni before shoot ke peak

- jam 11am bermula lh pendakian kami utk menawan puncak yong belar...trek bermula menurun agak curam..sehabis turun kami jumpa anak sungai iaitu water point di kem Tudung periuk...selepas lintas sungai tu trek mula menaik pacak beb..haha.. menaik dn terus menaik ade yg dh mula rehat akibat penat...cuaca mula mendung dn berkabus...selepas menaik trek mula menurun semula dn selepas itu menaik semula pacak! haha...keadaan trek agak lecak dn berselut...kami berpecah 3 kumpulan..masing² dh keletihan tp sepanjang trek kami di saji kn dgn hutan mossy..kami byk berhenti dn ade yg tidur di trek akibat terlalu ngantuk...

Take 5
terjumpa lagi on track.. betul la dunia ni kecik je..
2.30pm – Sampai Kem Kasut

- Hujan mula turun renyai² sepanjang pendakian kami dn keadaan agak sejuk..masing² keluar kn baju hujan utk di pakai...keadaan trek masih menaik dn menurun...di situ lineup kami ramai yg dh pewai tp ape boleh buat terus kn saje perjalanan....ade yg berhenti utk mengisi perut..ade yg terlebih muka tidur..ade yg dh membebel bila nk smpi ke kem kasut...ade yg terlebih ambil ubat tenaga..dn tak terlepas terlebih ambil gambar kami yg masing² muka tidur...ade beberapa lineup termenung mungkin fikiran nya agak menyesal sebab menyertai trip ini...klu tido kat rumah kn best..mungkin kata² dlm hati mereka kot..hehehe...baik...keadaan trek dri kem tudung periuk utk smpi di kem kasut byk menaik dn menurun..mental kne kuat di situ dn bekalan mknn kena mencukupi bila hendak daypack ke puncak...

- Jam 3pm first dri group kami tiba di kem kasut dn berehat...ade yg buka stove utk masak nasi..ade yg ambil kesempatan utk tidur seketika...ade yg berasap berkepul²...jam 3:20pm second dri group kami tiba iaitu group sy dn di susuli group ke tiga... Keadaan kem kasut agak teruk dn berlumpur dn sampah mmg banyak..ade yg meninggal kn bahan masakan di situ seperti bawang... sardin...mmg kena nama kem tu kem kasut..sbb byk kasut yg rosak di ikat di sebatang pokok..baik sambung cerita...masing² melepas kn lelah di kem kasut...
dah sampai Kem Kasut

rehat 1jam kot.. budak2 tak cukup tidur
this is really not good.. :(
3.30pm – shoot ke puncak Gunung Yong Belar

- Jam 4pm first group kami iaitu sy dn 4 org yg lain mula pacak utk ke puncak...keadaan trek yg sangat becak dn berselut dn trek yg pacak menyukar kn pergerakan kami...langkah agak perlahan dn pewai...persekitaran trek yg sngt cantik hutan mossy yg masih kehijaun dn terjaga...hujan masih renyai²...group kedua dn ketiga menyusul di belakang kami dgn langkah yang sama perlahan...sepanjang memacak ke puncak keadaan sngt sejuk dn berkabus...dn di susuli hujan kejap lebat kejap renyai.....

4.30pm – LOCKED! puncak Gunung Yong Belar.

- I’m the first. Yey!. Hahahah
- tunggu semua line up sampai.
- hujan lebat gila.. (pakai poncho untuk 15minit pertama , huhu)

- jam 5pm group first kami iaitu sy dn 4 org lg tiba di puncak yong belar beb!..terasa sangat teruja dn agak berbangga dgn diri sendiri kerana dpt menawan gunung ke3 tertinggi di semenanjung...syukur alhamdulillah akhir nya..setelah berhempas pulas..kami terus berehat sekitika sambil menunggu group kami yg lain..setiba nya kami di puncak kami di sambut dgn hujan yg agak lebat dn keadaan semakin sejuk...view mmg tak ade lh..putih je..hahaha..sy dn lain² sempat lelap kn mata smbil menunggu group yg lain..jam 5:15pm group yg kedua tiba di puncak..dgn keadaan muka masing² yg kepenatan dn keadaan kaki dn kasut penuh dgn lumpur...dn di susuli group ketiga kami tiba di puncak..kami agak terkejut seorang dri group kami dn Guide(bob) terpaksa berpatah blk akibat injured guide kami terpaksa membawa pulang ke kemsite...backup guide(nisa) dpt menyusul kami ke puncak...di puncak agak penuh juga lah sebab ade group lain yg tidur di puncak...kami berselfie selpiak sakan di puncak..hehehe...

5.30pm – start descending

- mampuih pi la basah pun.. rimas pakai poncho

jam 5:45pm kami mula bergerak turun...langkah mmg kena perlahan sebab trek yg licin...mossy?? kami dh abai kn..dlm fikiran mmg nk sampai ke kem tudung periuk je...hehe..

6.15pm – sampai Kem Kasut.

- lepak tunggu semua line up sampai
- divide 2 group.. 1 group depan, jalan dulu. 1 group belakang lambat sikit.
- group depan dalam 7 orang mcm tu.
- ada yg dah mental and pewai.

6:15pm kami tiba di kem kasut sementara menunggu group kami yg lain..kami berbincang utk membuat 2 group utk blk ke kem tudung periuk dn setiap group wajib ada lelaki yg menjaga...dn kami pon berpecah 2 group...

7.00pm – teruskan perjalanan

jam 6:40 group first kami iaitu group sy mula bergerak blk utk ke kem tudung...dn jam 7:15 group kedua kami mula bergerak..

- Semasa perjalanan blk keadaan masing² dh mula sangat pewai dn ade yg sudah mental..keadaan semakin gelap dn gelap..masing² mengeluar kn head lamp..perjalanan blk byk berhenti dn berehat di sebab kn ramai yg dh mula lapar dn tak bertenaga oleh kerana kesejukan dn hujan renyai² dn berkabus..dgn keadaan trek semakin becak dn selut yg agak dlm..group kami tak dapat berhubung dgn group kami yg kedua...group kami terus melangkah dn berhenti dn melangkah kembali...hari dh mula gelap masing² mula senyap dn berdiam seribu bahasa...ada kala nya sy bersuara utk berhenti rehat....perjalanan mlm sngt menguji mental dn fizikal mana tidak nya masing² sangat letih dn kelaparan...

- Cuaca masih hujan dn berterusan ada kalanya lebat Dn renyai...cahaya head lamp terus menyuluh trek yg samar²...dlm hati sering bertanya "betul ke trek nye ni"kawan di belakang menyuara kn pertanyaan "wehh betul ke trek nye ni" sy menjawab "betul" walaupun dlm hati masih keliru dgn trek nya...mujur sesekali ada marking trek yg kami jumpa dn perasaan agak lega...ada sekali tu kami berhenti dn melihat ada simpang di trek yg kami lalui dn bertanya sesama kami "mana satu trek nye ni" mujur kami terlihat marking yg ada di sebelah kanan trek..kami meneruskn perjalanan dgn trek yg naik turun..

- Jam 10pm kami masih belum tiba lg...guruh mula kedengaran..masing² terdiam dn menerus kn perjalanan..10:30 kami kedengaran seperti bunyi sungai iaitu water point kem tudung periuk..rupa² nya sangkaan kami salah..hujan yg sangat lebat telah turun..masing² agak kecewa hehe...kami menerus kn perjalanan dgn trek yg menaik dn menurun..dn akhir nya kami menuruni trek yg agak curam dn kami temui sungai yg kami tunggu² haha..sakan gile beb bile jumpa sungai..rase sangat lega...dn kami cuci seluar dn kasut kami yg sangat kotor dlm cuaca masih hujan lebat...selesai mencuci dn berehat kami mula pacak utk ke kemsite.

11.00pm – sampai campsite

- 10 minit sebelum.. berkubang kat sungai bawah tu.. bersihkan lumpur kat baju, kasut.. huuu~ sejuk takyah cite laah
- nak tukar baju. Tp tent kena lock. Kena tunggu group belakang sampai
- letih sampai tertidur. Walau kebasahan dalam hujan.. coi ngat~

jam 11:15pm kami tiba di kemsite(tudung periuk) keadaan kem yg basah dn masih hujan...kami tukar pakaian dn terus berehat..sy tak sempat nk masak utk mkn mlm di sebab kn keadaan kemsite basah dn badan yg sangat letih dn mengantuk..ade yg hanya masak meggi...mlm tu kami hanya mkn meggi dn roti sahaja...

12.00pm – last group sampai

- makan maggie.. alas perut je. Semua tak larat nak masak ke ape dah.. lagi plak hujan.
- tidur pakai bedal je.. tent serap air. sejuk gak. Mampuih lah.. penat ngat ngat.. malas nak fikir. Bhaha
- tidur berbungkus dalam sleeping beg.

Jam 12-1am group Kedua sampai dgn keadaan masing² sangat kepenatan dn lapar..maaf sekali lg sebab sy tidak dpt menyediakn mkn mlm..hujan semakin reda dn group kedua masing² tukar pakaian utk tidur..ade yg masak meggi sambil membaring.. ada yg dh tidur nyenyak... ada yg tukar pakaian smpai berjam² sambil tidur..hehehe.....dlm keadaan penat apa gaya pon boleh tidur...ada yg terjaga terus minum milo panas...ada yg termenung entah apa yg di fikir kn nya..dn selepas itu suasana sunyi sepi...masing² telah nyenyak di buai mimpi..

15 May 2016

- Keesokkan pagi nya jam 8am kami mula bersarapan..keadaan yg sejuk di waktu pagi di kem tudung periuk amat tenang...maklum lah jarang merasakan kn suasana sedemikian hehe..jam 10am masing² berkemas utk pulang...jam 11am kami mula bergerak pulang...kami melayan trek yg menaik menuru yg agak pacak lagi...tetapi kali ini masing² sudah cergas sebab masing² dpt lelap kn mata dn berehat mlm tadi...tetapi kami byk berhenti utk berehat...sebab jangkaan kami keluar dri pintu rimba jam 2pm...masing² melayan trek yg naik turun...ada yg masih sempat berselfie lagi dgn berlatar belakang view puncak yong belar...yong yap bubu tok nenek..dn jam 2pm kami tiba di pintu rimba..powil dh tersedia menunggu kami seperti yg di janji kan semalam..kami sempat memetik sayur kubis..tuan kebun beri keizinan utk memetik sayur...ape lg kasi licin la sayur tu..hahaha..jam 2:30pm kami mula bergerak menaiki powil...jam 3:30 kami tiba di parking kereta dn masing² bersiap utk pulang...

7.00am – bangun terlajak siang. Aduihai..~

8.00am – breakfast time

- try habiskan ration : masak maggie, roti cicah kari, omellete, sup campbell + kopi o panas. Perhhh~ dap baq hang.. lapar gila gila.
- Barang semua dah jadi berat. Baju basah. Beg basah. Actually jadi lagi berat dari masa memula datang.. hurmm~

10.00am – start kemas campsite.

11.00am – start descending to pintu Kem Rimba (Starting Point)

1.00pm – sampai last CP

- tunggu semua line up sampai

1.30pm – shoot ke kebun sayur kt pintu Kem Rimba(Starting Point)

acah2 tukang petik sayur yg berjaya...
2.00pm – naik 4wd balik ke tempat parking kereta malam tadi.

- Sampai tempat parking kereta

- Parking di situ di kena kn cas rm10 utk sebiji kereta dn parking boleh memuat kn sebanyak dlm 20 biji kereta...maka pendakian kami tamat dn kami berjaya menawan gunung yong belar dn first G7 utk group kami...

mandi and solat di Masjid Kampung Raja
- lunch + dinner kat Restoran @ Simpang Pulai sama dgn YYBTN bln lepas.
Meja yg sama.. kah3.

- Gerak balik lepas solat maghrib

11.00pm – sampai Meru

12.30pm+ - Sampai KL

so beautiful. that is why i love to stay in the jungle

for your reference!

dan sy sbgi gogo memohon maaf jika trip ini tidak dpt memuas kn anda semua..dn kata² dri mulut sy mengguris hati peserta² semua...tunggu trip second G7 dri sy..dn tak lupa terima kasih banyak² kpd guide kita abg bob aka(wak doyok) dn nisa sbgi second guide wanita...perkidmatan anda mmg terbaik dn kami group ‪#‎LALANGTREKKERS‬ memohon maaf jika group kami menyusah kn abg bob dan kak nisa...

SEKIAN

cerita ini adalah benar dn sebenar benar cerita maaf tak ada cerita mistik dan kami bukan group bomoh.......harap maklum...

1. TEBING TINGGI BAKCPACKER(TTB)
    Mount Guide Service (Licenced)TG
    Will Arrange:
    -forestry permit
    -police report
    -nature guider
    -emergency kit(basic)
    -walkie talkie
    -Ration(for overnight trip)
    -Fly & Ground (for over night trip)
    -4X4 Transport to trailhead

Aslo do the “dayhike package)

ANDY
    017-9997790
    whataps/call/sms

2. Pengalaman dan penulisan yg menarik. Tak jemu membaca. TK atas perkongsian pengalaman ini.

Comment dulu... baru la Geng, baru la rare!