Wednesday, February 12, 2014

Ogos 1945, Gunung Telapak Buruk dan Tragedi!

Hari ni keje aku maen google je.. sambil tunggu AVGGrid process data - create DTM untuk data PHN. haish~ Hah, meng-gugel merupakan aktiviti paling aku suka buat bila bosan.. maka aku pon tup tap tup tap - google tempat hiking yang paling aku teringin nak pergi.. GUNUNG TELAPAK BURUK

sebab apa?? sebab.. aku memang suka tempat yang mempunyai nilai estetika sejarah dan  valuable berbanding tempat shopping-mopping. kih3.. 

OK. ni description serba sedikit tentang Gunung Telapak Buruk yang merupakan gunung tertinggi di Negeri Sembilan yang terletak di kawasan Hutan Simpanan Kekal Berembun


  • Height/Elevation: 3913 feet ( 1193 meter) N2.84047 E102.06771 
  • Location : Sempadan  Daerah Jelebu / Seremban (Negeri Sembilan)
  • Usually it takes 1 1/2 hours to 2 hours
  • Distance : about 5.5 KM
Yang buat aku paling teruja nak hiking kat sane sebab terdapat peninggalan sejarah perang dunia ke-2 iaitu terdamparnya sebuah bangkai Pesawat pengebom RAF B24 Liberator KL654/R. yang macam kat gambar bawah ni.. (err.. pic ni aku ciplak). eii.. taksabar..taksabar sangat! 

Kopi-Pasta - Imported

"They were on a mission to drop supplies and leaflets announcing the surrender of Japan and the end of the war" dan menurut sumber yang aku baca dari Internet, bangkai pesawat dijumpai oleh orang asli pada 1950-an tapi takde apa2 tindakan diambil sampai la 1991, masa sekumpulan orang asli tengah mengumpul rotan, dorang terjumpa pesawat punye machine gun dan bawa ke Balai Polis kek Kuala Pilah.. baru lah kisah bangkai pesawat ni jadi femes.. gitu la lebih kurang citanye....

eh, tapi menurut sumber yang aku baca, terhempasnya pesawat ini mengorbankan 8 orang anak kapal + pilot nya sekali.. huargghh.. agak2 haunted tak ye...
Ait.. 6 persons listed only??
 dan yang paling.. paling.. paling amaze sekali, mestilah sebab tempat tu cantik.. mendamaikan jiwa, hahah. perh~

ala.. Jabatan Belia Dan Sukan Negeri Sembilan taknak ke anjurkan program Pendakian Gunung Telapak Buruk lagi, aku teringin nak pergi sesangat ni.huhu.. yela.. yela.. takpe, sabar ea.. mungkin satu hari nanti :) kbai~

No comments:

Post a Comment

Comment dulu... baru la Geng, baru la rare!